Muhasabah diri..

Assalamualaikum dan selamat petang..

   Petang ni aku nak luahkan sedikit ketidakpuasan hati pada sorang kawan ni. Ok, first of all memang aku tau aku salah sebab tiru SEDIKIT ayat dia, nana(bukan nama sebenar). aku just amik sedikit ayat dia "roughly, this blog to tell you part of my life journey" and ayat aku " Roughly, i use blog to shared with you all about journey of my life"(yang aku dah tambah sendiri menggunakan ayat aku).
   Malam semalam around 1am, she's PM me at facebook. Ok, aku mengaku salah aku sebab amik sedikit ayat die. then, dia cakap pada aku. Pada dia, Orang yang meniru dia ni macam takde identity sendiri. Hello, aku dah mintak maaf kot. Dia seiapa nak cakap aku takde identity diri aku. Bukannya aku COPY/PASTE bulatbulat ayat dia.
   Tujuan aku and for sure tujuan orang lain jugak menggunakan blog untuk cerita/berkongsi perjalanan hidup mereka. Itu mang main tujuan buat blog. Mungkin, aku pikir dia sorang jeh kot yang boleh bercerita dekat blog kisah perjalanan hidup dia (maybe~).
   Tak kisah lah dia nak judge aku ape pun. Yang aku kisah status dia diFB " i wrote the story based on my journey of life. You can simply take my STORIES/photo into your side and TRY TO BE ME.You have no idea what u've been through,appreciate what ALLAH has given you, live your own life and just be yourself". Ok, kat sini dia nak cakap aku tiru stories dia ke camne? persoalannye STORY apakah yang aku tiru? "AND TRY TO BE ME"? what the.. Bila aku try jadi hang??? hang tuh NABI MUHAMMAD S.A.W yang nak aku nak TRY jadi hang sangat tu? pleaseee lah jangan perasan. SUBHANALLAH. Aku hanya ambil ayat berpandukan ayat hang. And aku tukar balik ayat tu. Apa story tentang diri hang yang ada dalam ayat tu, and ape yang aku TRY TO BE YOU sangat tu, aku pun tak tahu. Aku tak ada lah BATAK sangat nak MENGGILAI jadi hang. Kalau hang NABI MUHAMMAD ke ALLAH ke. YES baru aku menggilai TIRU JADI hang.
   That's why aku cakap, aku tak kisah orang nak cakap ape pun pasal diri aku. Nak cakap aku ni takde identity ke, aku ni tiru story hang ke, aku ni try jadi hang ke ape ke. SUMPAH aku tak kisah. Banyak benda lagi yang harus aku kisahkan. Pada aku, ONLY ALLAH CAN JUDGE US, NOT YOU OR OTHERS. Sesungguhnya pun, kita TAKDE lah PERFECT mana untuk menilai orang. Sebaiknya, muhasabah diri kita sendiri. ALLAHUALAM..

*Maaf pada yang terasa.

No comments:

Post a Comment